Alar Laats: Reisimärkmeid Pärnumaalt
Ei hakka siin kirjeldama vaatamisäärsusi. Küll aga mõtisklen mõnede nähtuste üle ning püüan
tutvustada inimesi, kes seotud reisil külastatud kohtadega.
Elo-Mall Toomet: Pühamusse peidetud lapsed ja katlast välja kepslev tall – Medeia mitu nägu
Ilmselt tajuvad paljud, ka need kes Medeiast kuigi palju ei tea, tema nime kui midagi ähmaselt ähvardavat, millegi kurja või ohtlikuga seotut. See Medeiaga kaasas käiv sünge õhkkond on suuresti seotud ühe äärmiselt mõjukaks osutunud teose, Euripidese 431. aastal eKr lavastatud näidendiga Medeia, mille lõpus hoolimatult mahajäetud kangelanna suurejoonelise kättemaksuaktsiooni kulminatsioonina omaenda lapsed tapab ning siis lohede veetud kaarikul läbi õhu Ateenasse põgeneb. Euripidese versioon avaldas muljet juba Antiik-Kreeka publikule ning on olnud püsivalt muljetavaldav ka tänapäeva traditsioonis, nii akadeemiliste uurijate, lavastajate kui lugejate seas. See on üsna mõistetav – Euripidese näidend puudutab vähemalt lääne ühiskonnas kõige sügavamate tabude hulka kuuluvat teemat – ema tapab siin oma lapsed. Euripides on aga kangelannat samas kujutanud isegi üllatavalt tugeva empaatiaga – tema Medeiale on võimalik kaasa tunda ja tema tegutsemise põhjuseid mõista. Medeia monoloog meeste ja naiste erinevatest rollidest ühiskonnas on ilmselt üks mõjuvamaid naise perspektiivi esitusi antiikkirjanduses ning see esitus on veenev ka tänapäeva lugejale. Nii on Medeia eriliselt huvipakkuv tegelane muuhulgas nii püshhoanalüütilisest kui naisuurimuslikust vaatenurgast.
Elo-Mall Toomet: Ariadne Ateena ja Knossose vahel
Kreeta kuninga Minose tütar Ariadne on kummaline tegelane, ja seda isegi Kreeka mütoloogia kummaliste tegelaste ja sündmuste poolest rikkaskontekstis. Ariadne on kuju, kes tundub eksisteerivat vastandustes, asustavat korraga vastandtelgede erinevaid otsi. Ta on ateenlaste vaenlase Minose tütar ja samas ateenlaste päästja Kreeta ikke alt. Ta on merelt saabuv surev kangelanna ja samas Dionysose surematu naine Olümposel. Mida nende vastuoludega teha? Mulle tundub, et lahendada neid ei saa, sest Ariadne üht või teist poolt kõrvale jätta püüdes, “õiget ja algset” müüdiversiooni otsides, kaotame ta käest…Ariadne on alati teel uuele saarele, kus teda ootab traagiline saatus, või tõusmas uutesse kõrgustesse, väljapoole surelikku haaret. Aga siiski ei saa ka tema otsimisest loobuda – tulemus on küll teada, aga lummus püsib. Nii püüangi siin seda kummalist Kreeka (või ehk Kreeta) kangelannat ja tema teekondi või teekonda natuke lähemalt jälgida. Kuigi nii ei saa ilmselt jõuda vastusteni, võib ehk jõuda mõne küsimuseni, mis Ariadnele omaseid vastaspooluseid korraks pisut lähemalt valgustavad.
Agne Pilvisto: Vaba Akadeemia sünnipäevaks
Ülar Ploom Vabast Akadeemiast
Arhiiv
Kristin Klaus: Mõtisklused/tänud Vaba Akadeemia 7. sünnipäeva puhul
Veel kord Sophoklese “Antigonest” – kes on selles loos kangelane?
Elo-Mall Toomet: Kevade tulek ja jumalate kannatused - mõtteid Eleusise müsteeriumitest
Maria-Kristiina Lotman: Sophoklese "Antigone" ja eakate hääl
Alar Laats: Märkmeid reisilt Peipsiveere vanausuliste juurde
Alar Laats: Reisimärkmeid mazdaistide ja šiiitide maalt Iraanist
Ülar Ploom: Renessansi naise emantsipatsioonist 16. sajandi kõrgkurtisaani näitel