VABA AKADEEMIA BLOGI

Alar Laats: Reisimärkmeid Setomaalt

Sellel sügisel võttis Risti kogudus ette reisi Setomaale, milles minagi osalesin. Ma ei hakka siin tutvustama üksikuid kirikuid, külasid, tsässonaid, muuseume ning muid vaatamis- ja kuulamisväärsusi – jah, ka kuulamisväärsusi, sest kohata võib nii suurepäraseid giide kui ka UNESCO kultuuripärandi nimekirjas olevat Seto leelot. Nende kohta leiab teavet küllaga. Esitan siin vaid mõningaid mõtisklusi, märkmeid ja tähelepanekuid, mis võivad sealkandis matkajale huvi pakkuda.
Loe lisaks

Alar Laats: Reisimärkmeid Kaug-Läänest - Marokost

Reisisime sügisel abikaasaga turismirühma koosseisus Marokosse. Jagan siin mõningaid mõtteid tollest reisist.

Maroko on islamimaa ja seepärast on mõistetav tema idamaaks pidamine. Araabia keeles kannab ta nime Maghrib al-Aqsa (الأقصى المغرب , al-Maġrib al-aqṣā), mis tõlgituna tähendab Kaug-Lääs, Äärmine Õhtumaa. Nii võimegi nimetada teda kaugel läänes asuvaks idamaaks.

Ajaloolist islamimaailma saab ette kujutada idast läände ulatuva laia vööndina, mis läbib suure osa Aasiast ja põhjapoolse Aafrika. Selle idapoolsest otsas, vastu Vaikset ookeani asub maailma suurim islamiriik – sunniitlik Indoneesia. Islami lääneserval asub sunniitlik Maroko.

Tänapäeval on Maroko kuningriik, aastani 1956 oli ta sultaniriik. Siin elab kaks suurt rahvust ning mitmeid väiksemaid rahvakilde. Enamus marokolasi on kas araablased või berberid. Ka riigikeeled on nii araabia keel kui ka berberi keel. Suur osa igasuguseid silte ja teeviitu on aga kolmkeelsed, neist kolmandaks on prantsuse keel. Kuigi Prantsuse protektsioon kestis alla poole sajandi (1912–1956), on tema keeleline ja kultuuriline jälg väga märgatav. Nii kasutavad osad haritud marokolased tänaseni loendamiseks prantsuse keelt.

Maroko on üsna linnastunud riik ning siinne linnakultuur on enam kui tuhandeaastane. Linnu on palju, nii suuri kui väikeseid, nende seas kaks suurt ja vana, mida nägemata ei tohiks Marokost lahkuda. Need on miljonilinn Fes ja Marrakeš, millel jääb miljonist veidi puudu.

Loe lisaks

Ootamisest, ootusest ja Giorgio Manganelli ootajast

Vist kõik teavad, mis on ootamine. Sest me oleme oodanud. Aga ma arvan, et me pole ootamisest kui niisugusest väga palju mõelnud. Oodates oleme mõelnud pigem muule ja muud teinud. Oodates, arvan, oleme teadvustatult ja aktiivselt kõige vähem tegelenud ootamise kui sellisega: ootamise kui tegevusega ajas ja ruumis ja selle mõtestamisega. Kas ootamine üldse on üks järjestikune tegevus või pigem mingite vahetegevustega tegevusetus? Miski, mis tuleb täita millegi muuga, muude tegevustega? Mida me teeme, kui arvatav hetk, mil ootamine peaks lakkama oodatu saabumisega, ei saabu. Kui aeg saab nii-öelda täis, aga ootamise ruum ei täitu? Kui laps ootab aknal ema või isa, aga oodatu ei ilmu tänavanurgale? Või ei ilmu kokkulepitud kohta õigeaegselt sõber, armastatu, äripartner? Isegi mitte vaenlane? Või ei saabu oodatud telefonikõne, meil?
Loe lisaks

Veel kord Sophoklese “Antigonest” – kes on selles loos kangelane?

Vaidlused selle üle, kes on tegelikult Sophoklese “Antigone” kangelane, on kestnud pikka aega ja käivad siiamaani. Esmapilgul tundub ilmselge, et see on Antigone, ja nii ongi seda lääne retseptsioonis ja pea eranditult Eestiski mõistetud (vrd kas või hiljutist “Antigone” tõlke arvustust Sirbis). Tundub, et seda toetavad kaalukad argumendid: Antigone on teose nimitegelane ja juba see näib osutavat, et tema on selle teose keskne kuju. Antigone kartmatu ja ennastsalgav vastasseis türanniga on imetlusväärne ja kes siis veel võiks olla peategelane kui inimene, kes oma väärtuste kaitsmise nimel on valmis koguni surma minema? Antigone on ka sündmuste käivitaja: tema otsus Kreoni käsku eirata ja vend maha matta põhjustab järgnevad traagilised arengud.
Loe lisaks

Elo-Mall Toomet: dionüüslikust elemendist

Dionysos jooginõud ulatamas, 6. saj lõpp eKr, British Museum.

Dionysos on sel aastal juba mitmeid kordi Eesti lavalaudadele astunud, või vähemalt on teda sinna kutsutud, ja seega oleks ehk hea aeg sellest kummalisest Kreeka jumalast ka siin natuke juttu teha.

Ühtpidi tundub pilt igaühele, kes kauniste piltidega müüdiümberjutustusi sirvinud on, üsna selge – kreeklastel oli lõbus veinijumal, kellega käis kaasa kõik see, mis veinijoomise käigus ette võib tulla… ülendatud meeleolu ja lõbusad juhtumised, aga ka traagilised äpardused ja kahtlase väärtusega ettevõtmised. Ehk siis nii ilu kui valu. Ilu ja valu jumalaks võibki Dionysost tõesti ka Vana-Kreeka kontekstis pidada, mida lähemalt teda aga vaadata, seda keerulisemaks, sügavamaks ja huvitavamaks muutub see pilt, mida ta endast paista laseb.
Loe lisaks